דלג על חיפוש 1
חיפוש 1
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר
דלג על Banners
Banners
חילים משוחררים
אתר זרוע הים
מבצעים והנחות
פייסבוק
חנות וירטואלית
טיפים בנושאים שונים
תרומות

אח"י דרור מ-21, אח"י סער מ-23, אח"י תרצה מ-35

ספינות משמר דגם HDML .

מ-21 ו-מ-23 הושארו ע"י ממשטרת החופים של ממשלת המנדט הבריטי בארץ ישראל, לפני הפינוי ביוני 1948 ונכנסו מייד לשירות.

מ-35 נרכשה בקפריסין והוכנסה לשרות באוגוסט 1948

ספינות אלה הופעלו בעברן על ידי הבריטים בצייד אוניות המעפילים.

 

נתונים טכניים

דחי : 54 טון

אורך: 72 רגל (22 מטר)

רוחב: 16 רגל  (4.9 מטר)

שוקע: 5 רגל (1.5 מטר)

הנעה: 2 מדחפים

2 מנועי דיזל,  152 כ"ס, כ"א

מהירות: 12 קשר

טווח: 2,000 מיל במהירות של 10 קשרים

חימוש: 2 תותחי 20 מ"מ, 2 מק"ב.

צוות  שני קצינים ועשרה אנשי צוות

 

 

הסטוריה בצי הבריטי

 

 אח"י דרור, אח"י סער, ואח"י תרצה , היו ספינות משמר בריטיות מדגם 
 
   HDML-   Harbour Defence Motor Launch

יותר מ 480  ספינות מדגם זה נבנו בימים שלפני מלחמת העולם השניה  ובמהלכה על פי תיכנון של  W J Holt   מהאדמירליות הבריטית. הספינות נבנו מעץ ע"י מספר רב של מספנות שהתמחו  ועסקו לפני המלחמה בבנין יאכטות. תוכניות ורשיונות יצור נמסרו למדינות נוספות כמו ארה"ב, קנדה, אוסטרליה ואפילו קניה (שתי ספינות נבנו במומבסה).

הדמ"ץ (הדרישה המבצעית) לתיכנון הספינה דרשה ספינה שתעמוד בתנאי ים קשים, תוכל לבצע סיבוב בקוטר קטן מאוד על מנת להשאר קרוב למקום גילוי של צוללות לצורך תקיפתה בפצצות עומק. דרישות אילו יצרו ספינה עם גוף דחיה, תחתית עגולה ועודף יצוב. שידרית קצרה מאוד שיפרה  מאוד את יכולות הסבסוב של הספינה מחד, אך מאידך גרמה לקושי לשמור על קורס (נתיב) קבוע.

למרות יעודן העיקרי כספינות להגנת נמלים, הן שימשו בכל הציים גם לביצוע פטרולים ארוכי טווח,  שמן הוסב ל  SDML- seaward defence motor launches.

מספר רב של ספינות מדגם זה השתתפו בפלישת בעלות הברית לנורמנדי ביוני 1944, במיוחד במשימות של ניווט מדוייק וסימון גבולות גזרה לכוחות הפולשים.

שתי ספינות מדגם זה פעלו בשירות חיל הים המלכותי בארץ ועסקו בין השאר בצייד אוניות מעפילים, הספינות הושארו בנמל חיפה לפני הפינוי הבריטים מהנמל  ב 29 ביוני 1948.  ונקלטו/נלקחו ע"י צוותים של חיל הים.

 אח"י תירצה נרכשה בקפריסין והוכנסה לשרות באוגוסט 1948.

 

 

 

 

 

 

בבנייה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דרור
 
סער
 
 
 תירצה
 
 
 
הדפסשלח לחבר
עבור לתוכן העמוד