דלג על חיפוש 1
חיפוש 1
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר
דלג על Banners
Banners
תרומות
חילים משוחררים
אתר זרוע הים
פייסבוק
חנות וירטואלית
טיפים בנושאים שונים
מבצעים והנחות

ציילון (סרי לנקה)

 לחיל הים של סרילנקה  (ציילון)  קיימת מסורת רבת שנים בקניית כלי שייט מחיל הים הישראלי,  מסורת זו החלה בשנות ה – 50  במכירת הפריגטות  'אח''י מזנק' ו'אח''י מבטח', נמשכה בקניית ספינות דבורה  ובשנים האחרונות נוספו לצי גם ספינות  סער 4.

 

 

מכירת הפריגטות 'מבטח' ו'מזנק'

ב- 1949 הגיעו לחיל הפריגטות 'מבטח', 'משגב' ו'מזנק'. אחרי מבצע ' קדש ' הושטו 'מבטח' ו'מזנק' מנמל הבית בחיפה , מסביב לאפריקה, ונערכו בשארם א-שייח. עם החזרת סיני למצרים ב -1957 הוחלט למכור את הפריגטות . באותה עת החליטה ממשלת ציילון להרחיב את צייה, המגע נוצר בלונדון , בשיחה בין נספחים . הציילונים שלחו משלחת לישראל ששבה מן הארץ ובפיה דו'ח נלהב. ראש הממשלה הציילוני החליט על רכישה ותהפוכות פוליטיות בציילון גרמו לו להאיץ את התהליך.וכך הגיע לאילת ביוני 59 צוות חלוץ ציילוני וחיל הים החל להכין את הספינות למכירה. התכנית הייתה שהצוות הציילוני המיועד יגיע לאילת על סיפון שולת מוקשים ציילונית , יקבל את הספינות, יתאמן ולבסוף יפליג בהן לציילון. תקלה במנועי שולת המוקשים 'ויג'יה' גרמה לעיכוב גדול בתהליך נשלחה שולת מוקשים אחרת. בנתיים החלו הסתבכויות פוליטיות, המצרים הודיעו לציילונים כי אינם מאשרים מעבר הספינות במצרי טיראן בטענה שההפלגה היא נסיון להבריח את הספינות שלדעתם חששו לצאת לים מפחד הצי המצרי...

ובנתיים עוכבה שולת המוקשים הציילונית 'פרקרמה' בנמל עדן. מצריים הפעילה לחץ פוליטי כבד והעסקה כמעט ובוטלה. חיל הים הישראלי הציע לפיכך שהפריגטות יושטו ע'י צוות ישראלי לג'יבוטי ושם תימסרנה הספינות. ראשונה יצאה אח'י 'מבטח' שנקראה עכשיו 'מאהסנה' בג'יבוטי הועברה לידי הציילונים אשר המשיכו עימה לכיוון קולומבו הבירה . למחרת הגעתה, ארעה התנקשות בחייו של ראש הממשלה הצילוני. מפקד חיל הים הציילוני , שמלכתחילה לא היה חסיד העסקה, אוכזב בהגיע ה'מבטח' בקולומבו, שכן תא הקברניט היה קצר וצר ואילו הוא ראה בעיני רוחו חדר מפואר כיאות לאדמירל ולכן הורה לבנות חדר אירוח גדול על סיפון הספינה. , על רקע זה התנהלו ומשא ומתן וההכנות למסירת הפריגטה השנייה ה'מזנק'. אח'י מזנק ועליה צוות ישראלי יצאה לים באפריל 1960 הייתה אמורה להפליג ישירות לנמל קולומבו הבירה, עתה החליט מפקד חיל הים הציילוני להצניע את הגעתה והורה להביאה לנמל טרינקומלי למחרת הגעתה יצאה האנייה בצוות מעורב ישראלי- צילוני להפלגת מסירה ולאחר מכן בוצע טקס מסירה קצר, אח'י מזנק הייתה ל-  GAJABAHU.

מנקודת ראות הציילוניים הפרשה לא הסתיימה בכך. כבר ביום הגעתה הולשן על נסיונות הברחה, וחלק מהקצינים ואנשי הצוות נעצרו. מפקד חיל הים נעצר אף הוא, בחשדות אחרים...

ביוזמת האופוזיציה הוקמה ועדת חקירה לרכש הפריגטות, לאכזבת היוזמים, לא מצאה הוועדה כל פגם ברכישת הפריגטות. בדיון בדבר תקציב שנת 1960-61 התברר שפשוט אין תפישת ביטחון מוכרת ומקובלת על הכל. ואשר ליתר- נתפלגו הדעות בהתאם למפלגות: אחד הנואמים אף הציע להטביע את כל הצי על קציניו ומלחיו ...

הפריגטות המשיכו לשרת בצי הציילוני תקופה קצרה ואחר כך ניגרטו.

 

קישור לסיפור המלא

תיאור ההפלגה מתוך חוברת של שייטת 1

 

   

  

  

מכירת הסטי''לים

 

הצי של סרילנקה רכש בשנים האחרונות מחיל הים ספינות טילים מדגם סער 4.

ספינות הטילים שנרכשו הם : אח'י קוממיות, ואח'י מולדת.

לספינות הטילים ניתן הכינוי - FMV

 

הספינות משרתות בבסיס הצי בעיר הבירהCOLOMBO ומסיירות באוקיינוס ההודי, באבטחת נתיבי השייט לאי.

 

מכירת הדבורות

בשנת 1983 רכש הצי ארבעה דבורים מחיל הים , הדבורים שירתו בצי סרילנקה עד 1986 והועברו לאחר מכן ליחידת משמר החופים  שם שירתו עד תחילת שנות 2000 . 

בשנת 1986 נרכשו 6 ספינות דבורה סימן 1.

 

בשנת 1987 נרכשו 4 ספינות שלדג ,ולאחר מכן החלה בניה ברשיון של ספינות שלדג במספנה מקומית. לדגם המקומי ניתן השם - COLOMBO1 ,עד תחילת שנות ה2000 נבנו 10 ספינות מהדגם המקומי.וספינות השלדג הועברו ליחידת משמר החופים במקום הדבורים שהושבתו.

 

בתחילת שנות 2000 נרכשו 6 ספינות דבורה סימן 2 ,ולאחר קבלת הספינות החדשות שודרגו הדבורות הישנות (סימן 1 ) לתצורה החדשה (סימן 2).

 

בצי של סרילנקה משרתות כיום – 12 דבורות סימן 2  ו- 10 ספינות שלדג מיצור מקומי ( COLOMBO1 ).

 

במשמר החופים משרתות 4 ספינות שלדג מקוריות (ישראליות).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הפריגטה מזנק שנמכרה ב 1957

 

 

הפלגה בצוות מעורב
 

 

צוות הפריגטה מתארח בציילון
 
 
אח"י קוממיות בביתה בחדש
 
 
דבורה
 
 

שלדג
 
 
 
 
הדפסשלח לחבר
עבור לתוכן העמוד