אח"י דרור, אח"י סער, ואח"י תרצה , היו ספינות משמר בריטיות מדגם
HDML- Harbour Defence Motor Launch
יותר מ 480 ספינות מדגם זה נבנו בימים שלפני מלחמת העולם השניה ובמהלכה על פי תיכנון של W J Holt מהאדמירליות הבריטית. הספינות נבנו מעץ ע"י מספר רב של מספנות שהתמחו ועסקו לפני המלחמה בבנין יאכטות. תוכניות ורשיונות יצור נמסרו למדינות נוספות כמו ארה"ב, קנדה, אוסטרליה ואפילו קניה (שתי ספינות נבנו במומבסה).
הדמ"ץ (הדרישה המבצעית) לתיכנון הספינה דרשה ספינה שתעמוד בתנאי ים קשים, תוכל לבצע סיבוב בקוטר קטן מאוד על מנת להשאר קרוב למקום גילוי של צוללות לצורך תקיפתה בפצצות עומק. דרישות אילו יצרו ספינה עם גוף דחיה, תחתית עגולה ועודף יצוב. שידרית קצרה מאוד שיפרה מאוד את יכולות הסבסוב של הספינה מחד, אך מאידך גרמה לקושי לשמור על קורס (נתיב) קבוע.
למרות יעודן העיקרי כספינות להגנת נמלים, הן שימשו בכל הציים גם לביצוע פטרולים ארוכי טווח, שמן הוסב ל SDML- seaward defence motor launches.
מספר רב של ספינות מדגם זה השתתפו בפלישת בעלות הברית לנורמנדי ביוני 1944, במיוחד במשימות של ניווט מדוייק וסימון גבולות גזרה לכוחות הפולשים.
שתי ספינות מדגם זה פעלו בשירות חיל הים המלכותי בארץ ועסקו בין השאר בצייד אוניות מעפילים, הספינות הושארו בנמל חיפה לפני הפינוי הבריטים מהנמל ב 29 ביוני 1948. ונקלטו/נלקחו ע"י צוותים של חיל הים.
אח"י תירצה נרכשה בקפריסין והוכנסה לשרות באוגוסט 1948.