בשנת 1963 אושרה במטכ''ל תכנית חיל הים לבנין סדר כוחות המבוסס על ספינות טילים ,אשר יחליפו את המשחתות ואת ספינות הטורפדו . התכנית הייתה לפתח את הספינות במספנה זרה, לבנות סדרת ספינות ראשונה ועם רכישת הידע והניסיון להמשיך את הבניה בארץ . הספינות תחומשנה, על פי תכנית זו, בטיל הים-ים הישראלי 'גבריאל', שפותח בארץ באותן שנים, ובמערכת נשק מתקדמת להפעלת הטילים והתותחים שפותחה אף היא בארץ .
תחילה דובר על ספינת היגואר של מספנת 'לורסן' הגרמנית, ספינה זו הייתה בנויה עץ אך נראה הייה שתתאים, אחרי מספר שינויים, לצרכיו של חיל הים. עובדת העסקה המתרקמת נודעה למדינות ערב ובלחצן עצרה ממשלת גרמניה את ההתקשרות.
ערנותם של מספר קצינים בחיל הים אפשרה את הפיתרון -התברר עפ''י פרסומים גלויים כי מספנה קטנה בשרבורג עובדת בשיתוף פעולה עם מספנת 'לורסן'.
בשנת 1965 נחתם חוזה עם מספנות 'שרבורג' בצרפת, לבניית שש ובהמשך הורחב החוזה לשתיים עשרה ספינות מהירות שנקראו ספינות 'סער'.
במהלך השנים 67 - 69 הגיעו ארצה שבע הספינות הראשונות.
על חמש הספינות הנותרות הוטל איסור לעזוב את המספנות עקב ה'אמברגו' שגזר נשיא צרפת, גנרל דה-גול על ישראל.
חיל-הים לא ויתר. במבצע חשאי ומתוכנן היטב הוברחו חמש הספינות (אח"י סופה, אח"י געש, אח"י חרב, אח"י חנית ואח"י חץ). בליל ראש השנה הנוצרי , דצמבר 1969 הפליגו לישראל והצטרפו לשייטת הסטי"לים הישראלית. כאמור התכנית המקורית שאושרה כללה כוונה לבנות את המשך כוח הסטי"לים בארץ . ואכן בשנת 1968 אושרה בנייה בארץ של סדרה נוספת של שישה סטי"לים גדולים יותר. היו אלו ספינות ה'סער 4' מדגם 'תכלית'.
ספינות שרבורג.
ההחלטה על בניית ספינות סער 4 מאת האלוף ש. אראל
התגבשות רעיון הסטי''ל- מאת האלוף שלמה אראל
הערכות חיל הים לקליטת הסטי"לים - מאת אל"מ מיל' אמנון שפי