דלג על חיפוש 1
חיפוש 1
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר
דלג על Banners
Banners
עמותה cinema
צרכנות
אינסטגרם
פייסבוק
חנות וירטואלית
יוטיוב

מבוא

 

 
 
 

מבוא לפרק ולשערי תולדות הפלוגה הימית 

 
כתב: אלי לוי
 
ייחודה של הפלוגה הימית, הסקציה הימית כפי שנקראה בתחילה, של "הפועל" בתל- אביב הוא בעמידתה במילוי משימות שהשעה העמידה בפניה. זכתה הפלוגה הימית ומשחר נעוריה נקראה למילוי משימות לאומיות, ראתה באלו אתגר ועמדה בהן. לכל אחת ממשימות אלה הוקדש בהמשך "שער" בו מוצגת עשיית הפלוגה באותה משימה. בעבודת הכנת החומר להצגתו באתר, מנה שמואל טנקוס משימות אלה: 
  • נושא ההעפלה בשנות ה-30', לפני מלחמת העולם השניה (ולפני היות הפלי"ם), עליה ב' כפי שנקראה: כל המלווים של אניות ההעפלה היו חברי הפלוגה הימית בתל- אביב;
  • הקמת נמל תל- אביב בשנת 1936, מציאת המיקום הנכון לעבודת הפריקה ובהמשך למעגן, כח האדם הראשון לעבודה, הסירות הראשונות (טרם הגעת דוברות) להובלת המטענים, סירת המנוע לגרירת הסירות – כולם על ידי חברי וציוד הפלוגה הימית בתל- אביב;
  • קורסי ההגנה הראשונים: הדרכת הקורסים הימיים של ההגנה, לרבות שני הקורסים הראשונים של הפל"ים, קורס א' וקורס ב', נעשתה על ידי מדריכי הפלוגה הימית בתל- אביב – שמואל (שמוליק) טנקוס, דב מגן (ברצ'ק) ומוקה (מרדכי) לימון.
  • ההתגיסות לצי הבריטי (ה- Royal Navy) – גם בנושא זה רב היה חלקה של הפלוגה, ומטובי חבריה מלאו משימה זו, ביניהם אהרון אלטמן, חיים ויס, אברהם מירון (מירצקי) כדי למנות רק אחדים.

 

כל אלו לא רק שלא מנעו, אלא אף הגבירו את הפעילות בנושא השיט ככזה, לצורך לימוד, הכשרה וצבירת ניסיון ימי. בין הפלגות ראשונות אלו נציין בהמשך את ההפלגה של "נחשון" (סירה בציפוי מרועף, שנבנתה בתל-אביב עבור הפלוגה) לפורט סעיד, כאשר גם בהפלגה זו משתלב נושא ההעפלה (קרא בשער המתאים), את ההפלגה בשנת 1938 לקפריסין, ואת ההפלגה בסוף אוגוסט 1939, ממש עד פרוץ מלחמת העולם השניה, לרודוס וליוון.

החל בשנות ה-50 ועד שנות ה-70 המוקדמות נעשה תיעוד מפעילות הפלוגה. ביזמתם של יואל ליפשיץ ז"ל ושמואל טנקוס יבדל"א נתקבצו קבוצות חברים לערבי שיחה והקלטה. הקבוצות קובצו לפי נושא אות ערב. ערבים שונים הוקדשו לכל אחת מן המשימות המנויות מעלה. השקלוט נעשה בידי שמואל טנקוס, וממונה על המחשוב הוא יוסקה אלמוג (פינצ'וק). חברים אלה העמידו את השקלוטים לרשות האתר.
מזלנו הוא כי התיעוד נעשה בעוד החברים נושאי-עול המשימות אתנו בחיים, וכך נותר התיעוד המוצג לפניכם בהמשך.

הערה ותיקון טעות נפוצה בין החברים הצעירים:
החברים שנכנסו לפלוגה בשנות ה-40, עת הייתה לפלוגה עדין סירת מנוע, התייחסו אליה כאל "טרומפלדור", ולא היא.
ה"טרומפלדור" המקורית עזבה את הארץ בשלהי 1939 בהובילה את צוות ה-"טייגר היל" חזרה לתורכיה, ומעולם לא חזרה ארצה.
הסירה אותה אנו מכירים היא ה"נֵיין", ובכינוייה הנֵיין-נֵיין.

 

 

עבור לתוכן העמוד